Første skoledag 2023

 

Imens regnen langsomt silede ned fra tunge skyer, der langsomt rullede hen over himlen, bød lærere og akademitrænere elever og forældre velkommen til et nyt skoleår, da de trådte ind i skolens have på Gartnerivej.

Trods regnen og det grå vejr var der smil på læben og store forventninger til dagen. Glæden blev ikke mindre, da eleverne også fik hilst hinanden velkommen. Der blev udvekslet sommerferieminder og givet ekstra kram til de klassekammerater, man havde savnet allermest.

Lidt over 9.00 bød skoleleder Johnny Wetterstein officielt alle velkommen, og han kunne samtidig konstatere, at det var første gang i skolens historie, at det havde regnet på den første skoledag. Men, som skolederen også fastslog, var man som fodboldspiller vant til at spille i al slags vejr.

Efter skolederens velkomst, hvor der blev givet informationer om dagen og skoleåret generelt, blev der traditionen tro sunget og råbt hurra! Eleverne gik ud i deres klasser, hvor de af lærerne og akademitrænerne, modtog de næste informationer om, hvad der skulle ske på den første skoledag og i resten af ugen.

Velkomsten og informationerne i haven varede en halv time, og så var det tid til at modtage skolens velkomstpakke: Træningstøjet man skulle træne i hele året rundt, og hvor farverne var blevet valgt af elevrådet.

Det blev til en hurtig omklædning, og i løbet af kort tid var eleverne på træningsbanerne. Ishockeyeleverne spillede floorball indendørs. Tenniseleverne spillede skumtennis i tennishallen, fordi de udendørs tennisbaner lå under vand, og fodboldspillerne trænede på kunststofbanerne.

Trods vejret og de lidt ændrede træningsforhold blev der gået til markronerne i højt humør. De nye elever faldt hurtigt med ind i træningsrytmen, godt hjulpet af de gamle elever.

Dagen sluttede af på skolen, hvor man fik tørt tøj på og spist frokost. Da snak og frokost var vel overstået, gik turen hjemad eller til SFO.

Flaget var naturligvis hejst på årets første skoledag

Der var glade smil, da elever og forældre mødte hinanden i haven

Selvom regnen langsomt silede ned, var såvel elever som forældre spændte på, hvad der skulle ske den første dag

Efter tale og sang var det tid til informationerne i klasserne. Her er det 8. klasse, der får årets første beskeder…

 

…Og 9. klasse skulle selvfølgelig også have dagens informationer

Da alle de første informationer var givet, var der lige tid til den sidste krammer, inden forældrene sagde farvel

Så skulle der klædes om og trænes. Det nye træningstøj stod parat i klasserne

Da man havde fået træningstøjet på, var alle klar til træning. Her er det i 0.-2. klasse

Der blev gået til den på fodboldbanen

Det blev til god gang fodbold med god intensitet

Mange fik vist sig frem på den første skoledag…

…Og med god boldbehandling

I tennishallen blev der spillet en god og sjov gang skumtennis

Ishockey skulle først på is dagen efter, så de hyggede sig med god gang floorball

De “gamle” ishockeyelever (dem i grønt) fik sagt velkommen til de “nye” ishockeyelever

Efter træningen var det tid til frokost, inden turen gik hjemad eller på SFO. Her er vi i 0.-2. klasse

 

Fuld fart på temaugen – uge 7

Købehavns Skole & Idrætsakademi har fem temauger om året, hvor den normale undervisning skiftes ud med anderledes skoledage. I temaugerne er der fokus på de praktisk-musiske fag for 0.-6. klasse, og i udskolingen arbejdes der med faglige udfordringer frem mod eksamenerne.

Uge 7 i februar måned 2023 var ingen undtagelse. Her gik det lystigt til, da elever og lærere arbejdede koncentreret i madkundskab, håndværk og design, billedkunst, musik og idræt m.m.

I alle de musiske-kreative fag gjaldt det om at ende op med et produkt, som man havde arbejdet med ugen igennem.

I håndværk og design blev det til mange flotte dyretrofæer, i madkundskab skulle der laves sunde retter, og i musik blev der spillet til den helt store guldmedalje. Idræt bød på akrobatik og forskellige boldspil.

Alt i alt en uge, hvor eleverne viste engagement og stor glæde, og hvor man med stor ildhu gik til de mange udfordringer med krum hals.

I uge 7 blev der arbejdet med dyretrofæer, hvor præcision var vigtigt

Det krævede koncentration, når man skulle skære sit dyr ud i krydsfiner

Bagefter skulle der slibes med sandpapir

Efter slibningen skulle ens dyretrofæ sættes op på trofæpladen

Når ens dyretrofæ var kommet på trofæpladen, skulle den males

I billedkunst blev der bl.a. arbejdet med, hvad vi gør ved kloden

I madkundskab var der fuld koncentration, når madopskriften skulle følges. Men med lidt vejledning gik det hele som det skulle

Sund kost var det gennemgående tema i madkundskab

Ved alle bordene i madkundskab, var der en god fordeling af arbejdsopgaverne

De store klasser, der ikke havde madkundskab, måtte “nøjes” med madpakken hjemmefra

I musik blev der komponeret og spillet til den store guldmedalje

I idræt arbejdede udskolingen med spring, håndstand, akrobatik og meget andet

Alle øvelser krævede gode samarbejdsevner. Her er det 7. klasse, der viser, hvordan det skal gøres

Kirkebesøg, risengrød og bankospil

Traditionen tro var Københavns Skole & Idrætsakademi i Lundehus Kirke den sidste dag inden juleferien, hvor præst Julie Damlund talte til eleverne om julen og om hendes egne oplevelser, der havde haft stor betydning i hendes liv, og hvordan man kunne bruge sådanne erfaringer på en god måde.

I kirken var eleverne med til at synge, holde tale og danse. – 7. klasse havde digtet deres egen sang over “Juletræet med sin pynt”, 0.-2. klasse sang sørøvervisen “Sørøverkongen Jonathan”, og piger fra 9.x viste et flot danseshow, som de havde forberedt op til jul.

Skolelederen, elevrådsformanden og elever fra henholdsvis 6. og 7. klasse holdt sammen tale, hvor der blev lagt vægt på det gode kammeratskab og de vigtige og positive ting, man skulle huske på i julen.

Kirkebesøget sluttede af med, at elever fra 9.y klasse overbragte præst Julie Damlund samt kirkens sangere og organist en stor buket blomster for deres altid flotte modtagelse og store hjælp til skolen hvert år i december.

Derefter gik glade og forventningsfulde elever tilbage til deres klasser, hvor der skulle spises risengrød og spilles banko.

Der blev spist risengrød så det hos nogle af eleverne stod ud af ørene. Traditionen tro var det tidligere elever på skolen, som var med til at fylde risengrød i skålene, og sammen med skolens lærere var de på bedste vis med til at få hele dagen organiseret på flotteste måde!

Under bankospillet var der som sædvanligt stor koncentration. Igen i år havde skolens forældre og elever bidraget med flotte præmier, og der blev udvis stor ihærdighed for at prøve at vinde og helst få banko på den fulde plade.

Efter at det sidste nummer var råbt op, og den sidste bankopræmie var blevet delt ud, var det glade elever, lærere og akademitrænere, der gik på velfortjent juleferie.

7. klasse havde lavet deres egen sang over melodien “Juletræet med sin pynt”

Pigerne fra 9.x gav danseopvisning i kirken

Præst Julie Damlund talte over juleevangeliet og egne erfaringer

Der blev spist risengrød til den store guldmedalje

Der var stor koncentration under bankospillet

Under bankospillet hjalp 5. klasse o.-2. klasse med at holde styr tal og plader

Chelzy løb med en af hovedgevinsterne i bankospillet: Delaneys kamptrøje fra dengang han spillede i Dortmund

Traditionen tro kom gamle elever på besøg. Her er det Thea, Zoe og Liva

 

Luciaoptog på skolen

Tirsdag den 13. december var der luciaoptog på skolen, og 8. klasse var traditionen tro dem, klædt i hvidt, der gik igennem gangene på skolen og sang Santa Lucia sangen.

Efter et par år, hvor det var svært at holde traditionerne i hævd på grund af corona, var det et smukt syn, da eleverne fra 8. klasse igen sang og bar lyset frem til stor glæde for de andre klasser.

Specielt de helt små klasser var benovet over, hvor godt de store i 8. klasse kunne synge.

8. klasse gik traditionen tro luciaoptoget på skolen

Pigerne vinder kredsfinalen om København

Pigerne på skoleholdet har slået til igen!

Onsdag den 7. december spillede pigerne kredsfinale i skolepokalen mod Højdevangens Skole i Valby Idrætspark, som Københavns Skole & Idrætsakademi vandt 5-0.

Første halvleg var intens med hurtige pasninger og genpres med det samme, hvis bolden blev tabt. Det betød en del chancer til Kbh. Akademiet, som blev omsat til tre mål.

I anden halvleg blev foden lettet lidt fra speederen, og flere af pigerne fra 6. klasse kom på banen.

Det gjorde de godt. De var med til at skabe et godt flow i spillet, og med deres præstation viste de med al tydelighed, at der venter dem en flot karriere, hvis de fortsætter deres målrettethed på træningsbanen og til kampe. Anden halvleg endte med to flotte scoringer.

Henrik Jensen, der leder fodboldakademiet, havde sat holdet til dagens kamp, hvor han gav mulighed for, at de dygtige piger i 6. klasse fik prøvet kræfter med modstandere, der er 2-3 år ældre end dem selv.

Efter dommerens sidste fløjt og overrækkelse af medaljer til pigerne for af vinde kredsfinalen, vurderede Henrik Jensen kampen:

“Det var en god og flot indsats. Specielt i første halvleg fik vi flyttet bolden hurtigt rundt og mange gange kun med førsteberøringer. Det betød, at vi kom frem til de rigtige chancer. I anden halvleg havde vi lidt flere ‘6. klasser’ på banen, som leverede en flot præstation! De viste virkelig, at vi kan forvente meget af dem de næste år frem. Vi får sparket to mål i kassen, så det må siget at være godkendt.”

Til spørgsmålet om hvad der er i vente, når Københavns Skole & Idrætsakademi skal spille om finalen for Danmark Øst i marts måned, udtaler Henrik Jensen:

“Det bliver naturligvis en svær kamp. Når man er kommet så langt som at vinde kredsfinalerne for København og Sjælland, er det naturligvis dygtige fodboldpiger, der er på skoleholdene. Derfor bliver det meget vigtigt med en stærk koncentreret holdindsats, hvis vi skal stå distancen hele vejen til finalen på Odense Stadion.”

Pigerne fra Københavns Skole & Idrætsakademi holdt godt flow i spillet hele kampen igennem

Leder af skolens fodboldakademi Henrik Jensen lagde taktikken.

Pigeholdet scorede fem gange og holdt nullet.

Blev bolden tabt, var der genpres med det samme

Mille, der ses på billedet, var glad i halvlegen. Hun var en trussel på modstandernes banehalvdel med gode dribleture igennem forsvaret. Hun scorede selv og lagde op til et mål

Juleforberedelse: Klippe-klister-dag

Onsdag den 30. november, dagen inden julemåneden for alvor gik i gang, var det den store klippe-klister-dag på skolen, hvor det gjaldt om at pynte skolen op til jul.

Engagerede elever og lærere kreerede julehjerter, kræmmerhuse, guirlander, julestjerner, juledekorationer til den helt store guldmedalje. Imens der blev klippet og klistret, kunne man høre de liflige toner af julemusik komme ud fra klasserne og blande sig med hinanden rundt om på skolen.

Julepynten skulle pryde klasserne og gangene og være med til at kaste den gode julestemning over skolen frem til den sidste dag inden juleferien.

Den 30. november blev der klippe-klistret til den helt store guldmedalje…

…Og det hele foregik i højt humør

 

 

Koncentreret indsats med at få kalenderlyset til at stå lige og rigtigt

Julemandens nisser var kommet på besøg for at hjælpe til

Guirlanderne skulle selvfølgelig op og hænge rigtig

Juletræet skulle selvfølgelig også pyntes

Til sidst skulle kunne kalenderlyset godt få lov at brænde lidt, selvom det ikke helt var den 1. december

Halloween 2022

Onsdag den 2. november kom det uhyggelige og skrækindjagende til Københavns Skole & Idrætsakademi: Det var tid til halloween.

Det blev en sjov dag. Eleverne var klædt ud og morede sig med at gå på gangene og forskrække hinanden. Klasselokalerne var lavet om til skræmmende rum, spøgelseshuse eller escape rooms, hvor man blev bragt igennem mørke gange med masser af uhygge og frygtindgydende lyde.

Efter eleverne havde været på besøg i klasserne for at afprøve de forskellige halloweenevents, var det tid til at kåre vinderen af den bedste udklædning.

Det blev en svær opgave at vælge, fordi mange af skolens elever havde gjort sig stor umage med at se uhyggelig og skræmmende ud, men i den sidste ende valgte elevrådet Theodor fra 7. klasse, der var udklædt som Græskarmanden, Caroline fra 2. klasse, der var Harley Quinn og Arthur fra 5. klasse, der var klædt ud som Ghost Face.

0.-2. klasse fik læst uhyggelige historier…

…Og så var man klar til at være uhyggelig og skræmmende

Det var spændende at komme på besøg hos hinanden og se, hvad der gemte sig i mørket

Nikolaj (lærer) i Batman-kostumet organiserede dagens løjer sammen med elevrådet. Der var børn. som påstod, at Nikolaj i virkeligheden var Batman!

Man kunne godt blive lidt bange, inden man kom ind i de uhyggelige rum

Uhyggen kom krybende ind på en alle steder fra

Der var mange gode udklædninger…

…Og skeletkostumerne var nok favoritten

Theodor (7. kl.) i midten, Caroline (2. kl.) til højre og Arthur (5. kl.) til venstre vandt konkurrencen “bedste udklædning”

Prøvetræning i ishockey den 4. og 18. november

Den 4. og den 18. november er der prøvetræning i ishockey for elever, der skal i 7. klasse.

Hvis man går og drømmer om at nå langt i ishockey og måske senere hen få en professionel karriere, er tilbuddet på Københavns Skole& Idrætsakademi måske det helt rigtige.

Her er ishockeytræningen en del af den samlede undervisning i et sportslig miljø, hvor der er fokus på at udvikle talentet samtidig med, at den faglige indsats vægtes højt.

Ønsker man at blive en del af et sådant tilbud, skal man skrive sig på skolens venteliste. Efterfølgende bliver man indkaldt til en prøvetræning og en optagelsessamtale, hvis man har gennemført prøvetræningen tilfredsstillende.

Københavns Skole & Idrætsakademi siger velkommen til nye spillere

Akademitræner Tim Frandsen giver instrukser til spillerne…

…Og så blev der banket til pucken

Motionsdag for fuld udblæsning

Fredag den 14. oktober, den sidste dag inden efterårsferien, dystede eleverne traditionen tro mod hinanden i de alternative discipliner som tagrendeløb, basketballkast, dækløb, trillebørstafet og et udvidet Bean Bag Spil. I alle disciplinerne var det vigtigt med samarbejde, opbakning og højt humør, hvilket alle klasserne fik vist i stor stil og med masser af smil på læberne.

Fra 0. til 9. klasse var engagementet stort, og alle gik til den med krum hals. Det var tydeligt at se, at eleverne ønskede, at deres klasse skulle vinde den samlede konkurrence.

Det krævede naturligvis koncentration, at vandet ikke løb ud af tagrenden i tagrendeløbet, før man nåede hen til den balje, der skulle fyldes op. Det samme gjaldt for de andre discipliner: Man skulle helst ikke vælte med trillebøren i trillebørstafet, for det kunne betyde færre point i den samlede score, og koncentrationen skulle også være høj, når man skulle skyde basketballbolden i kurven eller ramme præcist med stofposen i hullet på pladen i Bean Bag Spillet. Ligeledes krævede det fokus, men også fysik i dækløb.

Da alle pointene blev gjort op løb 6. klasse med sejren for indskolingen og mellemtrinnet, og for udskolingen blev det 7. klasse, der stolt kunne løfte præmien over hovedet.

Til ære for fotografen: De tre piger fra 7. klasse er klar til dagens discipliner

Det krævede koncentration at bære på ens kammerat…

…Men der var mange måder at bære på, alt efter hvor stærk man selv var, eller hvor tung byrden var at bære

Bagefter man havde båret kammeraten, skulle pladen og hullet rammes i Bean Bag Spillet

I trillebørstafetten gjaldt det om at få fuld fart på..

…Og det krævede fuld fokus af løberen

0.-2. klasse fik lov at løbe med æbler, som ikke måtte falde ud af trillebøren…

…Og her gjaldt det også om at holde tungen lige i munden

I dækløbe krævede det fokus og strategi for at komme godt igennem banen

 

Først skulle dækket rulles og bagefter skulle det trækkes

Det krævede præcision at ramme kurven i basketballkast. Her er det 7. klasse, der er ved at gøre sig klar

0.-2. klasse prøvede også kræfter med den høje kurv og gjorde en meget flot indsats

I tagrendeløb gjaldt det om samarbejde, fokus, præcision og strategi at holde så meget vand i tagrenden som muligt, inden det skulle i baljen

Alle klasserne viste stor potentiale i tagrendeløbet

Ikke mindst de små gjorde en flot indsats i tagrendeløbet (med en lille smule hjælp) og i alle de andre discipliner

0.-2. klasse kunne være stolte af dem selv på motionsdagen sammen med de andre klasser

 

Ishockey er på programmet

Københavns Skole & Idrætsakademi har indgået et samarbejde med Dansk Ishockey Union og KSF (Kjøbenhavns Skøjteløberforening) om at udvikle ishockeytalenter i København.

Samarbejdet har fokus på træning og skole. Antallet af træningsintervaller for den enkelte ishockeyspiller øges, og der skabes synergi mellem træningen og den daglige undervisning. Målet er at udvikle spillere, der kan begå sig på det højeste niveau i de bedste ungdomsrækker og på de forskellige ungdomslandshold. Det skal være afsættet til, at eleverne på Københavns Skole & Idrætsakademi i deres voksentilværelse kan spille med i toppen af dansk ishockey og samtidig være en del af ishockeylandsholdet.

De første elever er optaget i 7. klasse for skoleåret 2022-2023. Et nyt kuld ishockeyelever på vej til at blive optaget med henblik på skoleåret 2023-2024. Fredag den 4. november er der prøvetræning i Østerbro Skøjtehal, hvor kommende elever skal vise deres færdigheder i skøjteteknik, speed og balance, evner i stavføring og pasninger, puckkontrol og modtagninger, samarbejdsforståelse og motivationskraft m.m.

Samarbejdet er med KSF, herunder Amager Ishockey Club. Det vil derfor i første omgang være fra de to klubber, hvorfra spillerne bliver optaget. Hvis der kan ikke optages det ønskede antal elever fra de to klubber, er der mulighed for, at spillere fra andre klubber kan blive en del af træningsmiljøet på Københavns Skole & Idrætsakademi.

Hvis man ønsker at blive en del af skoletilbuddet, skal man være indstillet på øget træningsmængde og træningsintensitet i en hverdag, hvor faglighed, læring og undervisningsparathed bliver vægtet lige højt som den sportslige indsats. Man skriver sig op på skolens venteliste. Herefter bliver man inviteret til prøvetræningen i november måned.

Akademitræner Tim Frandsen forklarer øvelserne inden træningsstart

Der bliver arbejdet med skøjteteknik og puckføring

Undervejs skal vandtanken fyldes op