Idrætsakademiet
Vi er en skole, der vægter stærke kompetancer inden for sport og faglighed
Vi er en skole, der vægter stærke kompetancer inden for sport og faglighed
Københavns Skole & Idrætsakademi inddrager målsætninger og visioner i forhold til den enkelte elev, og hvor den sportslige talentudvikling integreres med den daglig skolegang.
Idrætsakademiets filosofi bygger på “individet som en helhed”, der er en erkendelse af, at elevernes udvikling i sportens verden skal gå hånd i hånd med deres modenhed, følelsesmæssige og psykiske velbefindende. Tekniske færdigheder, taktisk forståelse, udholdenhed og disciplin i fodbold og tennis, skal balancere sammen med sociale kompetencer, livsfærdigheder og en stærk skolemæssig baggrund.
Det er udgangspunktet, at eleverne i deres ungdoms- og voksenliv deltager på højt nationalt sportsligt niveau.
Fire centrale indsatsområder Idrætsakademiet fokuserer overordnet på fire centrale indsatsområder for fodbold og tennis:
Der fokuseres på elevens tekniske og taktiske evne til at fokusere på centrale elementer i sportsgrenen, herunder bliver der lagt vægt på hurtighed, styrke, udholdenhed og fleksibilitet.
Formålet er at udvikle kvaliteter som intuition, hukommelse, koncentration, og beslutningstagning. Strategier for selvudfoldelse, kreativitet og fantasi understøtter dette aspekt af træningen.
Eleven skal fremme teknikker til at have kontrol over deres følelser eller for at genvinde selvkontrol, når man til træning eller i kamp er i pressede situationer. Motivation, selvværd og et ønske om at udvikle individualitet og selvstændighed indgår som et mål for træningen.
Eleverne skal lære at samarbejde i grupper og teams. Respektere regler og accept af andres beslutninger indgår som en central del af træningen.
Idrætsakademiet vurderer regelmæssigt sine elever med udgangspunkt i almindelige fysiske tests rettet mod eksempelvis hurtighed, smidighed og styrke, herunder indgår der samtaler, hvor eleverne og Akademiet evaluerer udviklingen.
Akademitrænerne arbejder med eleverne ud fra en række parametre, der tilknytter sig til den valgte idrætsgren. De skal forberede de faser, den enkelte elev befinder sig på her og nu, men også de kommende faser:
Fasen er karakteriseret ved adfærdsjustering til krav fra fodbold / tennis, trænere, teamet, livsstilen (kulturen). Eleven må udvise sikkerhed i forhold til sit valg af disciplin og demonstrere evne til at lære de givne specifikke teknikker.
Eleven skal udvise evne til at håndtere træningsmængde, udvikle tekniske og taktiske aspekter samt demonstrere stabile resultater under pres og i konkurrence.
Eleven søger at håndtere sin vej i idrætten – fx pres, træningsmængde, at opnå respekt blandt andre idrætsudøvere og teammedlemmer, konkurrenter, officials, politikere, mm. Det er en kritisk fase, hvor udøveren skal leve livsstilen fuldt ud med henblik på optimal præstation.
Adaptering til specialiserede forhold, konditioner og pres. Konkurrencer indsnævres med stærke konkurrenter.
Karakteriseret ved cyklus af form topninger. Særligt fokus på perioder efter form topninger.
Karakteriseret ved nødvendigheden af, at søge efter egne specifikke og transformerings dygtige ressourcer til at forlade den aktive idrætsverdens “scene” på bedst mulige måde. Karakteriseret ved karriereskifte samt justering til anden (ny) status, livsstil og socialt netværk.