Undervisning
Sådan fungerer undervisningen til dagligt
Sådan fungerer undervisningen til dagligt
Undervisningen er tilrettelagt ud fra, at den enkelte elev tilegner sig en høj faglighed, almen dannelse, sociale kompetencer og en klar idrætsmæssig talentudvikling – specielt udmøntet på fodbold og tennis. En af målsætningerne på sigt er, at skolens elever skal opnå et langt eller et mellemlangt uddannelsesniveau.
Tilrettelæggelsen og gennemførelsen af det samlede skoleforløb har som formål, at undervisningen som minimum følger Fælles Mål for folkeskolen. I den henseende skal undervisningen fremme elevernes tilegnelse af kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer, der medvirker til den enkelte elevs alsidige personlige udvikling.
Akademiets tilgang til undervisningen er, at eleverne lærer på hver deres måde og har forskellige styrkesider, potentialer og intelligenser. Hver elev har sin unikke læringsstil. For at differentiere og målrette undervisningen til den enkelte elev, tager akademiet udgangspunkt i teorierne om forskellige læringsstile og flere intelligenser.
Akademiets elever skal ligeledes tilegne sig sådanne idrætsmæssige færdigheder i fodbold og tennis, herunder opnå indsigt og forståelse af idræt på et specifikt teoretisk og generelt niveau, at det sætter dem i stand til at videreudvikle og bruge deres talent inden for deres sportsgren — og eventuelt, på et givent tidspunkt, indgå som ledere i idrættens verden.
Skoleåret er fordelt på 40 uger. 35 uger er almindelige skemauger. Fem uger bruges til tema-, feature-, fordybelsesuger og lejrskole, hvor klasserne i et sammenhængende arbejdsforløb fordyber sig i et tværfagligt tema, og hvor to uger anvendes på tværs af klassetrin samt to uger til værkstedsorienteret projekter.
Alle Akademiets undervisere er uddannede lærere og repræsenterer forskellige baggrunde, aldersgrupper og erfaring, men også forskellige undervisningstraditioner med baggrund i en mangfoldig undervisning og åben og dynamisk kultur. Lærerne underviser i deres linjefag.
Lærerne er et professionelt team, som er dedikerede og engagerede, og som forventer en hel del af sig selv, af hinanden, af eleverne og deres forældre.
IT indgår som et redskab i samtlige fag. Målet er at give eleverne sådanne digitale færdigheder, at de kan inddrage IT som et vigtigt værktøj i undervisningen og i skolegangen i almindelighed og samtidig forholde sig kritisk til brugen af digitale medier og den information og de programmer, der omfangsrigt er til stede i dag.
Bærbare computere, trådløst internet og interaktive whiteboards bruges i undervisningen sammen med den seneste software inden for IT, der betyder, at hardwaren kan inddrages fuldt ud. Det forventes samtidig, at eleverne i hjemmet har adgang til computer og printer, Microsofts eller Apples styresystemer og den seneste Officepakke fra Microsoft.
Elever tilbydes specialundervisning, når de af faglige, sociale eller psykiske grunde har behov for særlig tilrettelagt undervisning og støtte. Omfang og form bestemmes i samarbejde mellem forældre og akademiet.